inrökt

Har lagat lasagne ikväll, eller rökt lasagne.
Smart som jag var, tänkte att idag har jag inte lika mycket köttfärs som jag brukar. så de blir en liten lasagne ca 3 port.
Så jag tar mellan-formen i stället för den stora jag brukar ha. Jag gjorde 2 lager köttfärs och mycket sås. Nästan ända upp på kanten av formen blev de.
Ställer in i ugnen o efter ett tag börjar de lukta bränt. Jag öppnar o kikar in, oh, de har runnit över och 2 pölar har bildats i botten av ugnen, försöker torka av med disktrasan, men de bara ryker eftersom ugnen är så varm.
Låter det vara!
Efter ytterligare en stund luktar de förfärligt. Nu går de inte mer tänkte jag, lasagnplattorna är mjuka så jag tar ut den.
Och vilket rökmoln sen, på med fläckten på trean och upp med fönstret helt (möblera om i fönstret först).
-"hoppas inte brandlarmet går igång bara".
pipippipipiiiiip.  Oohh.
Fram med stolen o slita ner larmet, ut med batteriet så att de blir tyst. Halvdöv på kuppen.
Nämnde jag att jag är förkyld o huvudet känns dubbelt så stort, svetten rinner o hjärtat bultar. Röken avtar och jag har kontroll igen. =)
Lasagnen blev god, ingen smak av bränt !!

När ugnen svalnat lite var de dags för rengöring, skrapade med rakblad och torkade upp. Den blev skinande rent.
Den behövde en grovrengöring faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0